jouer

Detail van het puntensysteem

Hoe sterker een speler is, hoe groter de kans dat hij een partij wint.
Hoe sterker zijn tegenstanders, hoe kleiner zijn kans is om te winnen.

Vertrekkende van het klassement van elke speler aanwezig in de partij, maakt het systeem een schatting van de verwachtingen van winst van elke speler afzonderlijk, met andere woorden de verwachte resultaten.

Eens dat de partij gedaan is, wordt het reëel resultaat van elke speler vergeleken met de verwachtingen. Indien een speler beter presteerde dan de verwachtingen, verhoogt zijn klassement; een speler die minder presteerde dan de verwachtingen ziet zijn klassement dalen.

Dit principe is geïnspireerd door het systeem van klassement "élo", dat gebruikt wordt bij het schaken.

Simuleer het aantal punten dat u kan winnen door de score van de andere spelers in te geven.

Score van een partij

We zijn overeengekomen dat het resultaat van een partij genummerd wordt door een nummer tussen 0 en 1.

De gekozen scores zijn :
- 1 voor de winnaar,
- 0,75 voor de tweede,
- 0,25 voor de derde,
- en 0 voor de laatste.

Deze keuze versterkt het verschil tussen de 2 eersten en de 2 laatsten (in vergelijking met bijvoorbeeld 1, 0.66, 0.33, 0). Het veronderstelt dat de twee eerste de winnaars zijn en de 2 laatsten de verliezers.

Verwachting van winst

Het resultaat van een partij werd gedefinieerd tussen 0 en 1, dus gaan we de verwachtingen van een speler eveneens een score geven tussen 0 en 1.
Deze verwachtingen worden gemaakt in functie van zijn klassement en het klassement van zijn tegenstanders.

evaluation-esperance1-fr

We merken dus op dat een speler die bijvoorbeeld tegen spelers van zijn eigen sterkte speelt een verwachting heeft van 0,50 (=1 . 25% + 0,75 . 25% + 0,25 . 25% + 0 . 25%);

Een speler die speelt tegen veel sterkere tegenstanders (bijvoorbeeld een speler met 1100 tegen 2 spelers met 1500 punten, gemiddelde van de tafel is 1400) heeft daarentegen een verwachting van 0,22 ( 1 . 3% + 0,75 . 15% + 0,25 . 31% + 0 . 51% )

evaluation-esperance2-fr

Vermenigvuldigingscoëfficiënt

Lengte van een partij (KI) :
Hoe langer een partij is, hoe minder er sprake is van geluk. Het is namelijk mogelijk dat een sterke speler verliest bij een partijtje van 8 deeltjes indien hij geen geluk gehad heeft, of dat één van zijn tegenstanders een heel sterk spel heeft kunnen verwezenlijken.

Hoe langer de partij, hoe minder deze beïnvloed wordt door geluk, waardoor het meer de realiteit nadert van de sterkte van de spelers.

Wij verkiezen meer punten te geven aan lange partijen en weinig aan korte partijen.
Deze KI-coefficiënt zal volgende waarden hebben : 20 (vanaf 8 deeltjes), 33 (vanaf 12 deeltjes),..., 100 (vanaf 24 deeltjes).

evaluation-coeflongmanche-fr

Verandering van de rangschikking

Na elke partij wordt de rangschikking van de spelers aangepast door gebruik te maken van volgende formule :

NieuwKlassement = OudKlassement + K . (R-V)

- R is het resultaat van de speler tijdens de partij (1 wanneer hij eerste is, 0,75 wanneer hij tweede is, 0,25 wanneer hij derde is, 0 als hij laatste is),
- V is de verwachting van de speler,
- K is een vermenigvuldigingscoëfficiënt in functie van het aantal gespeelde partijen

FreeWhist is een gedeponeerd handelsmerk van Gobertis sprl
- -
Gobertis sprl, Guldendellestraat 5, 3070 Kortenberg, Belgïe
-
Ondernemingsnummer 0878.171.088